Svar: Specifikke ingredienser/krydderier i mad til baby

29. marts 2023

Alder:
8 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev - og øv, jeg er ked af at høre, at I døjer med mellemørebetændelse, håber at lillebror snart bliver rask igen..:)

Jeg synes ikke, det lyder som om, at lillebror er for tyk. Hvis han måler 73 cm og vejer 9.5 kg, så ligger han lige under/ved 75 percentilen, og ud fra de billeder jeg har set af ham, så er han helt perfekt!

Det er så skønt, at han er glad for mad, og I skal endelig fortsætte med at lade ham spise al familiemaden - det lyder lækkert med bolognese med grøntsager, hvidløg og rent hakkekød fra slagteren - mums!

Bladselleri - ja i små mængder. Børn under 6 måneder må ikke få selleri, hverken bladselleri eller knoldselleri, men fra 6 måneders alderen kan det gives i små mængder. Selleri indeholder nitrat, som i blodet kan omdannes til nitrit, så blodets hæmoglobin ikke kan binde og transportere ilt rundt i kroppen. I alderen 6-12 måneder, bør de nitratrige grøntsager derfor kun udgøre ca. 1/10 af portionen. Udgør grøntsagerne en større del af måltidet, bør de kun gives til barnet en gang imellem f.eks. med ca. 14 dages mellemrum.

Spidskommen - ja, du må gerne krydre maden med lidt spidskommen, som variation med andre tørrede krydderier. Hvis I bruger spidskommen i familiemaden f.eks. i kødsovs eller lignende, så kan han fint spise med uden problemer.

Bouillon - ja, men vær særlig opmærksom på saltindholdet. Bouillon indgår ofte i suppe eller kan bruges til at give lidt ekstra smag, hvis du f.eks. koger bulgur eller lignende. Bruger du bouillon bør du dog ikke også tilsætte salt - har I voksne behov for at maden bliver yderligere saltet, så brug bordsalt, så lillebrors saltindtag ikke bliver for stort.

Gurkemeje og muskatnød kan også fint bruges i madlavningen :)

Komælk i madlavningen - ja. Selvom han er under 1 år, så må han gerne få komælk, når det indgår som del af en ret - f.eks. i en frikadellefars eller i lidt karrysovs, fordi I spiser boller i karry. Han bør dog ikke få komælk som drikkemælk af kop. Komælk har et meget højt indhold af protein og et lavt indhold af jern. Derfor bør børn under 1 år ikke drikke komælk, men lidt via familiemaden er okay. Den grød og mos, som du laver udelukkende til jeres dreng bør laves med modermælkserstatning. ...

Annonce

...

Havredrik, mandeldrik, soyadrik og risdrik - nej. Disse drikke har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som erstatning for modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Hvis man har et barn, som er mælkeallergiker kan man dog bruge lidt havre- eller mandeldrik i sammenkogte retter eller sovs.

Risdrik frarådes helt på grund af arsenindholdet. Det gælder også riskiks og større mængder af ris. Risgrød bør f.eks. heller ikke gives dagligt. Arsen kan være kræftfremkaldende.

Cashew - jeg har ikke set cashewdrik i Danmark, og jeg kan ikke se, at Sundhedsstyrelsen eller Fødevarestyrelsen på nuværende tidspunkt har nogen retningslinjer i forhold til dette. Internationale retningslinjer siger, at man ikke bør give børn under 12 måneder cashewmælk/cashewdrik - med samme begrundelse, som at de ikke må få havre- og mandeldrik - det indeholder ikke nok protein og har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Internationale retningslinjer siger, at man dog godt give babyer cashewnødder, hvis man sikrer sig, at de ikke er saltet, og hvis man knuser dem godt. De kan f.eks. være med til at tilføre lidt ekstra fedtstof i en grød. Til børn i alderen 6-12 måneder, har jeg fundet retningslinjer der siger 2 knuste cashew nødder dagligt, og at man bør variere med andre former for nødder - så knuste cashewnødder er okay f.eks. i en grød, men det bør være i små mængder.

Safran - ja. Safran indgår ofte som krydderi i mellemøstlig mad og kan gives som variation med andre krydderier f.eks. løg, hvidløg, kardemomme, spidskommen, paprika, gurkemeje... Det lyder lækker med safranris - men det er som sagt godt, hvis I ikke spiser ris dagligt på grund af arseninholdet.

Jordskokker - ja, han må gerne få jordskokker. De kan f.eks. indgå i en grøntsagsmos eller de kan bages i ovnen og f.es. bruges som pålæg skåret i skiver på brød sammen med lidt ærtemos eller lignende.. Og ja, jordskokker indeholder et sukkerstof, kaldet inulin, som giver en sød smag - også til de fødevarer, som man spiser efter jordskokkerne. Og inulin kan godt give luft i maven og ekstra prutter.

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit! Og god bedring med lillebror :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor